Qatar and Al Jazeera

The Department of Education is investigating whether Northwestern properly disclosed donations from the Qatari government. Since 2012, the school has accepted approximately $340 million in donations funneled through the Qatar Foundation, a nonprofit group with links to terrorism. The university’s elite Medill School of Journalism in 2008 partnered with the Qatari government-owned media company Al Jazeera, an outlet accused of promoting and aiding al Qaeda, the Iranian regime, Hamas, and the Muslim Brotherhood, as well as advancing anti-Semitism.

Read more at The Washington Free Beacon

Read the full report here.

In a video posted on Sunday evening, Qatar’s Al Jazeera posted a video praising the late Islamic Revolutionary Guard Corps Quds Force commander Qasem Soleimani.

Al Jazeera called him a “warrior in the path of God.” Soleimani is widely reviled by some in the Middle East for his role in supporting the Syrian regime and suppressing dissent in Syria, Iraq, Lebanon and Yemen.

Read more at The Jerusalem Post

Al Jazeera “is free to criticise other countries but never to criticise Qatar”, says a media-watcher in the emirate. The state-funded channel trumpets the Saudi women seeking asylum in the West, but keeps mum about Qatar’s own women seeking asylum in Britain. “There’s no Qatari opposition,” says its acting director, Mostefa Souag, when asked to explain the lack of Qatari dissent on his programmes.

Read more at The Economist 

But Mona Elswah, an Arab media researcher at the Oxford Internet Institute, said its Arabic channel had become a “mouthpiece for the Qatari government”.

“If the government changes its position, Al Jazeera would have to change its position no matter what,” she told AFP.

Read more at Agence France-Press.

In practice, Al Jazeera continues to act as Qatar’s alter ego, zealously advancing the emirate’s pro-Islamist agenda. While Doha serves as a safe haven for jihadist field commanders from the Taliban and Hamas, Al Jazeera English programming is replete with Jewish-power conspiracies and terrorism apologias. AJ Plus, the network’s slick online video content platform, produces the same anti-American and anti-Semitic subject matter but with a militantly progressive slant.

Read more at The Washington Examiner

Authoritarian countries understand well the value of maintaining a strong messaging presence in Washington to try to influence elite opinion in Congress, at think tanks and in the media, whether that means Russia’s RT, Qatar’s Al Jazeera, the China Global Television Network, and increasingly the efforts of TRT World.

Read more at The Washington Post

Like no other, the Al Jazeera (AJ) network has endorsed and amplified the voices of Hamas, the Palestinian Islamic Jihad (PIJ), and the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP)—interviewing their members, broadcasting their rallies, and glorifying their dead as “martyrs.” AJ reporters have shaken terrorists’ hands, and have amplified their voices, unto the point of physically lifting microphones to their mouths. AJ has become a proxy for terrorists, enabling them fame, and thus, opportunity to mobilize support and funding.

Read more at The Times of Israel

Like no other, the Al Jazeera (AJ) network has endorsed and amplified the voices of Hamas, the Palestinian Islamic Jihad (PIJ), and the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP)—interviewing their members, broadcasting their rallies, and glorifying their dead as “martyrs.” AJ reporters have shaken terrorists’ hands, and have amplified their voices, unto the point of physically lifting microphones to their mouths. AJ has become a proxy for terrorists, enabling them fame, and thus, opportunity to mobilize support and funding.

Read more at The Times of Israel

Al Jazeera is at the centre of a row over its decision to pull an investigation into a black propaganda campaign waged against a London-based businessman whose Russian father-in-law, a mining magnate, has apparently fallen foul of rivals linked to the Kremlin.

The journalist who carried out the investigation, Will Jordan, who has been with the broadcaster for a decade, has resigned in protest at the decision which he claims amounts to censorship.

Read more at The Guardian

Former U.S. Defense Secretary Robert Gates said Tuesday that the United States experienced the same “problems” with Qatar a decade ago that its Gulf neighbors are going through now…

“Even a decade ago, we had problems with what they were putting on Al Jazeera — they were giving an opportunity for those we were fighting in Iraq to propagandize over Al Jazeera, they would publicize American soldiers being killed, there was a problem with terrorist funding,” he said.

Read more at CNBC

Meanwhile, Qatar is growing closer to Iran, beyond the positive media coverage it gives that nation through the Qatari-owned Al-Jazeera network, and has been establishing energy, trade and security ties with a country whose officials frequently espouse the destruction of Israel.

Read more at the Jerusalem Post